Sunyata

 

Emmanuel S¿rensen: Sunyata. En dansk mystikers liv og visdomsord. ¯rnens Forlag

 

Tim Pallis

 

 

Der er udkommet en sj¾lden fin bog af en us¾dvanlig dansker, som ukendt af alle levede sit stilf¾rdige liv i Indien i over 40 Œr. I 1984 blev han den 5. august k¿rt ned af en bil i Californien og d¿de otte dage senere 94 Œr gammel.

 

Guni Martin og ¯rnens Forlag har heldigvis fŒet ¿je pŒ den sj¾ldne kvalitet ved Alfred Julius Emanuel S¿rensens poetisk-mystiske livssyn og oversat disse selvbiografiske optegnelser fra den engelske udgave pŒ et meget vellydende dansk. Bogen af og om denne fine gamle dansker hedder: "Sunyata. Emmanuel S¿rensen, en dansk mystikers liv og visdomsord". 

 

Emmanuel S¿rensen var kendt som "Sunyata" i Indien. Navnet er sanskrit og betyder "tomhed" eller "tomrum". Sunya er ordet for tallet nul, som de arabiske og europ¾iske matematikere l¾rte af inderne. Nul er ikke et intet, men den fylde af v¾ren tilv¾relsen er, nŒr menneskets "ego" er faldet v¾k.

 

Ordet sunyata er bedst kendt fra den buddhistiske mystik som et synonym for buddhanaturen eller menneskets naturlige tilstand. SŒ det er et meget fint indisk navn denne danske mystiker fik i Indien. Han fik det af dette Œrhundredes st¿rste advaita vedanta mester Sri Ramana Maharshi (1879-1951), som sagde: We are always aware Sunyata.

 

Emmanuel S¿rensen blev f¿dt pŒ et husmandssted i Jylland i 1890, som eftern¿ler med to s¿stre pŒ 12 og 14 Œr. Han gik kun i skole til ottende klasse, og det morede ham senere at sige, at han sŒledes havde undgŒet at fŒ "hoveddannelse". Da han var fjorten, blev der pludselig vendt op og ned pŒ familiens liv. GŒrden blev solgt pŒ tvangsauktion til fremmede, som ikke havde sans for landmandslivet.

 

Emmanuel kom i gartnerl¾re, og da han var udl¾rt i 1910, arbejdede han et Œr i Italien og Frankrig, inden han flyttede til England og blev gartner pŒ forskellige herres¾der som Hampton Court og Dartington Hall i Devonshire. Her m¿dte han i 1929 den indiske nobelpristager og digterfilosof Rabindranath Tagore (1861-1941), som blev sŒ imponeret over Emmanuels uselviske og stilf¾rdige v¾sen, at han inviterede ham til Indien for at l¾re inderne stilhed. 

 

I 1933 rejste han som 43 Œring til Indien og blev der i de n¾ste 41 Œr. I 1937 byggede han en lille hytte ved foden af Himalaya bjergene, et sted hvor flere andre vesterl¾ndinge havde slŒet sig ned, grebet af interessen for Indiens religi¿se kultur.

 

Hans naboer var blandt andre Dr. W.Y. Evans-Wentz (1875-1965), som er kendt for den f¿rste overs¾ttelse til engelsk af "Den tibetanske d¿debog". En anden nabo var den tyske buddhistforsker Lama Anagarika Govinda (1898-1985), som skrev bogen "Tibetansk buddhisme" Kbh. 1977.

 

I 1945 skrev Emmanuel S¿rensen et mystisk-teosofisk og selvbiografisk essay, som han kaldte Erindring. Det er dette v¾rk, som nu er udgivet som bogen Sunyata. NŒr jeg kalder v¾rket mystisk-teosofisk, er det vigtigt at tilf¿je, at det intet har at g¿re med den teosofi, som blev skabt af okkultisterne Helena  Blavatsky (1831-1891) og Anni Besant (1847-1933).

 

Det gr¾ske ord theosophia, som betyder visdom om det guddommelige, gŒr helt tilbage til de antikke gr¾ske filosoffer og blev senere flittigt brugt af mystikerne Jakob Bšhme (1575-1624) og Emmanuel Swedenborg (1688-1772).

 

Erindring er en s¾rdeles nuanceret unders¿gelse af Emmanuel S¿rensens egen barndom og ungdom for at klarl¾gge, hvad der kunne v¾re grunden til, at han havde haft sŒ relativt nemt ved at opgive det "ego", som de fleste mennesker identificerer sig med.

 

Emmanuel S¿rensen f¿lte sig hjemme i Indien og i 1953 blev han indisk statsborger. I Himalaya f¿lte han sig n¾rmest himlen, og da han altid levede i frivillig fattigdom, beh¿vede han meget lidt til livets ophold. I 1950 tilb¿d Birla Foundation, som i Indien st¿tter eneboere og vise m¾nd, ham 100 rupee om Œret i pension, men han tog kun imod 20. Senere blev dette bel¿b h¾vet til 50 rupee om mŒneden, en pension han oppebar i 20 Œr.

 

Om vinteren tog han ned i Indiens lune lavland, og nŒr det blev sommer, vendte han tilbage til sin hytte h¿jt oppe i bjergene. Til hans personlige bekendtskaber h¿rte Mahatma Gandhi (1869-1948), Jawaharlal Nehru (1889-1964), og han traf ved flere lejligheder de kendte hinduistiske mestre: Ramana Maharshi (1879-1951), Anandamayi Ma (1896-1982) og Neem Karoli Baba (d.1973).

 

Emmanuel S¿rensen var sŒre tilfreds med sin tilv¾relse i Indien, men i 1973, efter hippietiden, da Indien stadig blev hjems¿gt af spirituelt s¿gende syrehoveder, fik han bes¿g af en gruppe mennesker fra Alan Watts Society i Californien. Gruppen var pŒ bes¿g hos Lama Govinda, men da der faldt en bem¾rkning om, at der levede en eneboer l¾ngere oppe ad bjerget, blev man nysgerrig og bes¿gte ham.

 

Det varede ikke l¾nge f¿r de bes¿gende blev enige om, at denne stille gamle dansker var en "oplyst" mester og derfor inviterede de ham til Californien. Men jeg har intet at l¾re fra mig og intet at s¾lge, sagde Sunyata, netop derfor ¿nsker vi dig til Amerika! var svaret.

 

Alan Watts Society sendte ham en tur-retur billet med fly til Californien og skrev, at der var s¿rget for alt, hvad han havde brug for. I 1978 flyttede han som 87 Œrig til USA og bosatte sig i Mill Vally i Californien. Jeg tager mit hjem med mig, hvor jeg gŒr, sagde Sunyata. Hans livsstil var "ikke at g¿re noget", blot "at v¾re". Mange menneskers liv ¾ndrede sig, efter m¿det med ham. Jeg g¿r intet, det sker bare!, sagde han.

 

Bogen "Sunyata" er et us¾dvanligt v¾rk. Den er lidt i stil med  Johannes Anker Larsens (1874-1957) selvbiografiske perle: For Œben d¿r. Men den er langt mere litter¾r og filosofisk pŒ en sŒdan mŒde, at man godt kan f¿le sig overv¾ldet og ydmyget af dens indsigt og skarphed. Dette lille spirituelle mesterv¾rks originalitet og beskedenhed er sŒ ¾gte og fuld af visdom, at man ikke rigtig kan v¾re med. Men det er rart at vide, at her virkelig var en mand, som personificerede det han talte om.

 

Da jeg som ung begyndte at interessere mig for religi¿s mystik, og overfor min familie udtrykte, at dette ikke var noget man blot kunne studere akademisk med en objektiv distance til tingene, fik jeg et svar, som jeg ikke kunne hamle op med: Jamen hvis man nu har lyst til at studere s¿jlehelgener, sŒ er det vel ikke n¿dvendigt, at man selv skal op pŒ toppen af en h¿j s¿jle og meditere, f¿r man kan skrive om det? Jeg forstod da, at der var en kl¿ft mellem den videnskabelige og den levende tilgang til emnet.

 

Den tyske filosof Gottfried Leibniz (1646-1716) skabte udtrykket philosophia perennis, den tilbagevendende filosofi, som er det f¾llespr¾g, der kendetegner mystikkens filosofi. Aldous Huxley samlede en antologi om emnet, som pŒ dansk kom til at hedde Den evige filosofi. Egentlig talt er mystik ikke en filosofi, men netop det vi er i det evige nuv¾r. Men nŒr de, som har erkendt deres virkelige identitet, n¿des til at formulere sig, taler de stort set enslydende og det til trods for, at de kommer fra forskellige kulturer og traditioner.

 

Overensstemmelsen mellem dem er forbl¿ffende. Den mest slŒende lighed mellem den indiske vedanta mystiker, den islamiske sufi mystiker, den kinesiske taoist, den japanske zen mester, den j¿diske hassidist og den kristne mystiker er, at de alle har erkendt menneskets naturlige tilstand og derfor lever i en udelt situationstotalitet.

 

I forordet til For Œben d¿r skriver Vilhelm Gr¿nbech (1873-1948) f¿lgende om Johannes Anker Larsen, som ligesŒ godt kan siges om Alfred Julius Emmanuel S¿rensen: Nu kommer der en mand, som selv har fundet ind til den anden virkelighed, sŒ at de gamle ord genf¿des i hans mund. Han har set og f¿lt, at den ikke, som mange har troet, er et privilegium for store, st¾rke Œnder. Den kan findes ubem¾rket i de enfoldige, der stille lever i evigheden eller Guds rige eller Brahman, hvad vi nu vil kalde det. Her kommer en mand, som har forstŒet, at evigheden kan trives neden under de daglige interesser og g¿remŒl og v¾re mennesket en stedse rindende kilde, som holder livet frisk. De mennesker som har denne evighed i sig, fŒr ro og sk¿nhed over deres liv af samme art som den der giver tr¾ets stamme og krone deres trygge frodighed og deres trygge ro.

 

I bogen Sunyata er der en rigdom af citater af digtere og mystikere, som har fundet ind til denne virkelighed. F¿rst og fremmest finder vi ord af ¯stens store mystikere, som f.eks. Lao-tzu, Rumi, Ramana Maharshi og Nisargadatta.

 

Vestens mystik er repr¾senteret af Jesus og Angelus Silesius. Men Emanuel S¿rensen l¾ste ogsŒ "The Oxford Book of English Mystical Verse" og derfor finder vi mange glimt af Milton, Tennyson, Shakespeare, Emily Dickinson, T.S Eliot og Wordsworth. To er med fra vort hj¿rne af verdenskortet, nemlig Henrik Ibsen og H.C. Andersen.

 

Is¾r blev han i sin ungdom inspireret af Ibsens religi¿se ungdomsv¾rk: Brand (1866) og det mere modne v¾rk fra 1899: NŒr vi d¿de vŒgner. H. C. Andersens lille historie Nissen og Sp¾kh¿keren er optrykt i sin helhed i slutningen af Sunyata. Det siger lidt om Emanuel S¿rensens sans for at sige noget sv¾rt pŒ en elegant mŒde. Hans tone er afd¾mpet og afklaret:

 

En virkelig sejrherre kan blive kronet med en indre strŒleglans, uset og ukendt af de larmende og de smarte. Da hans frihed er usynlig for andre jeger, kan de hverken bidrage til den eller formindske den. Han passerer mŒske ubem¾rket gennem landet og gennem "det I kalder livet", uden at v¾kke misundelse, uden at forstyrre nogen eller noget. Uden at efterlade sig spor - som en fisk bev¾ger sig gennem vandet eller en fugl gennem luften. Han selv og hans kunstneriske udtryk kan falde ind i landskabet uden at stŒ i mods¾tning til det. Hans stille accept er hans kunst, hans frihed og hans magt - dette er den magt, som hverken har behov for anerkendelse eller reklame, og denne magts sprog er Stilhed. 

 

Det betydningsfulde ved Sunyata er et udeleligt syn pŒ tilv¾relsen, som kun findes hos de ganske fŒ, som har erkendt deres egentlige natur. Dens ikke-dualistiske visdom er en sj¾lden vare ikke alene i dansk kulturliv, men i Vesten som sŒdan. Selv i ¯sten er disse tanker om livet i nuet ved at forsvinde. Jeg tror det er meget v¾sentligt for menneskets Œndelige velf¾rd i en ¿kologisk og ¿kumenisk tidsalder at lytte lidt n¾rmere til  mystikkens livsopfattelse.

 

Al higen skyldes en f¿lelse af utilstr¾kkelighed.

NŒr du erkender, at DU intet mangler,

for

DU er v¾ren - bevidsthed - nŒde -

sŒ oph¿rer dine ¿nsker, din higen og dine l¾ngsler,

og der er intet at ud¿ve;

for at V®RE dig Selv,

hold op med at v¾re

det ene eller det andet,

bare V®R.

 

Sandhed kan ikke opnŒs eller besiddes af jeget.

Vi kan ikke erkende

det der stedse er Virkeligt.

NŒr du opdager at du ikke er en person,

men en uber¿rt og rolig iagttager,

at selve dit v¾sen er ren bevidsthed -

da er du ved kilden.

 

Selve ¿nsket om at v¾re bevidst hindrer det.

Der kan ikke v¾re forberedelse til det som altid ER.

At erkende Sandhed, Virkelighed, Gud, Selvet,

beh¿ver ingen forberedelse.

Forberedelse foruds¾tter tid,

og tid er ikke midlet til at fatte sandheden.

Sandhed er tidl¿s.

 

Et menneske der s¿ger sandheden finder den aldrig.

Sandhed er i det som ER,

og det er det sk¿nne ved den.

SŒ snart du g¿r dig tanker om den,

sŒ snart du s¿ger den,

bliver du urolig,

og mennesket som str¾ber

kan ikke indse,

at vi mŒ v¾re stille

for at blive bevidste om DET

JEG ER er altid bevidst.

 

Du er det hele: Det ndelige Hele.

Blot du vŒgner af din dr¿m om adskilthed,

om kun at v¾re et menneske, et k¾rt d¿deligt jeg

Du er Selvet - Det Evige Liv

hinsides f¿dsel og d¿d og alle mods¾tninger.

Du er Selv objektet for din s¿gen.

Jeg glemsel er Selv-bevidsthed.

VŒgn op - ind i det ndelige Hele:

V¾ren - bevidsthed - NŒde: Tat twam asi.